6. díl – Natáčíme různé žánry

Tentokrát se zaměříme na to, co všechno lze s mobilem natočit. Tedy žánrově. Ač se může zdát, že kromě obyčejných záběrů nic jiného s mobilním telefonem nepořídíte, opak je pravdou. Chce to jen fantazii a trochu šikovné ruce.

Moderní mobilní telefony jsou malé technologické zázraky. Některé jsou schopné natáčet v rozlišení 4K, tedy dvakrát detailnějším než většina televizních stanic dokáže vysílat.

Umožňují slow-motion záběry, nabízejí funkční nástroje střihu, mají komplexní konektivitu a přitom se vejdou do kapsy. V Hollywoodu vznikají filmy točené na mobilní telefony, velká světová média vybavují své reportéry mobilními technologiemi a celkově se zdá, že mobil dnes zvládne cokoliv. Množství kvalitativně otřesných videí na sociálních sítích je důkazem, že spousta lidí si to myslí taky.

V dnešním dílu se zaměříme na typy záběrů (video) a žánry, které mobilním telefonům hrají, jak se říká, do karet a které je možné pořídit s trochou cviku bez dodatečného vybavení (stativ, steadicam, objektivy apod.).

No comment

Video bez komentáře je beze sporu favoritem mezi záběry točenými na mobilní telefony. Má několik velikých předností, které vychází mobilům vstříc. V první řadě vůbec neřešíme zvuk. Nikdo nic neříká, nic nekomentuje, nemusíme se trápit mikrofonem apod. Jediný zvuk, který u no comment používáme, je tzv. gerojš - v odborné hantýrce se tak říká přirozeným ruchům prostředí (zmiňovali jsme je ve 4. dílu Desatera Nahráváme zvuk) - a ten se uměle nijak neupravuje, nezesiluje, nechává se v synchronu s obrazem.

Další velkou předností no commentu je velká pružnost obrazového formátu. Práce s celky, polodetaily i detaily je plně podřízená tomu, co potřebujeme natočit, nikoliv formálním pravidlům a estetice. V no commentu se často ani nestříhá, takže člověk prostě zapne mobil a točí, kam se zrovna dívá. Hlídáme si tedy pouze klidný obraz, protisvětlo a v optimálním případě horizont, aby nám obraz “nepadal” ke straně.

 

<

- no comment o náruživosti čtenáře, který pro svou knihu zapomíná na okolní dění a pak se diví, kam až se dostal. Pokud doplníme audio s komentářem, můžeme mít základní reportáž.

 

Rozhovory a ankety

Osobní výpověď je nejen žádoucí po stránce obsahové, ale při zachování pravidel (probírali jsme ve 3. dílu Desatera Natáčíme rozhovor), se jedná o formát, který je pro mobil poměrně vstřícný. Respondenta máme pěkně na dosah, bude dobře vidět, pokud dodržíme pravidla z třetího dílu o nabírání zvuku, bude i slušně slyšet a na blízko nám nebude mobil přeostřovat na nežádoucí objekty.

Follow / POV mód

Mobil je malý, snadno se drží a nabízí velkou pohyblivost pro svého nositele. Velmi snadno se s ním pořizují takzvané point of view (POV) záběry - divák má pocit, že se opravdu dívá svýma očima. Kamera se může naklonit, pootočit, podívat se za roh, zkrátka všechno to, co by na místě udělal člověk. Pokud se akce odehrává za pohybu, není problém se mobilem dát do pohybu také... jednoduše následuješ kamerou dění.

Výsledný efekt je často velmi akční a divák snadno odpustí trochu rozklepaný obraz a ruchy z okolí. Pokud se rozhodneme dění komentovat, není problém, mobil máme před sebou v ruce, vše bude dobře slyšet. Můžeme si pozvat k ruce i někoho dalšího a komentovat ve dvou nebo vést rozhovor a přitom ukazovat akci. Je dobré mít na paměti, že sledovat očima akci, točit a zároveň inteligentně komentovat (nebo vést rozhovor) není zcela triviální činnost a je dobré si to nejprve vyzkoušet, než potom zazdít nadějné video tím, že to nedáme.

Statické záběry

Současné trendy v používání mobilních telefonů pro profi zpravodajství se většinou snaží poskytnout kvalitní obraz, který obstojí v konkurenci profesionálního kamerového vybavení. Trik je v tom, nesnažit s kamerami soutěžit ve stabilitě dynamického obrazu, ale natáčet sled mnoha statických záběrů, ve kterých je dynamika záběru zprostředkovaná dějem.

Kamery často přeostřují, švenkují sem a tam apod. Pokud si vše dobře rozmyslíme, můžeme dosáhnout podobného dojmu, aniž bychom s mobilem příliš hýbali a riskovali rozklepaný obraz. Snímáme tedy zásadně cíle v pohybu (lidi, zvířata, dopravu apod.) nebo situace, kde se stále něco proměňuje - letící mraky, tekoucí řeka atd. Pokud z takovýchto záběrů sestavíme promyšlenou sérii, doplníme komentářem, jedním, dvěma rozhovory nebo anketou, blížíme se opravdovému zpravodajství. Nepovede se to přes noc, ale stojí to za to.

 

Počítej s tím, že ne vždycky se ti povede uplatnit všechno, co natočíš. Něco ti do příběhu nesedí, něco se tam nevejde, něco se ti po zpětném prohlédnutí už tolik nelíbí apod. Ale natoč toho raději víc, smazat se to dá vždycky.

A ještě jedna rada: toč si “do kapsy”, archiv záběrů se může hodit kdykoliv, některé záběry se už nikdy nemusí opakovat a později to můžeš vždycky použít, jako například ilustrační záběry místa, o kterém se zmiňuješ. Nebudeš tam pak muset kvůli 5 vteřinám záběru jet znovu.

Podívej se, na kvalitní záběry pořízené na mobil, se kterými se pak může dobře pracovat dál.

Podívejte se na ukázku záznamu atmosféry březnového dne v Praze. Jedná se o no comment video, ve kterém vidíme dlouhý statický pohled, pomalý, horizontálně dobře držený švenk a na závěr opět statický pohled s animačním obsahem. Na všech záběrech je dobře slyšitelný gerojš (ruchové pozadí). Jedná se o kvalitní základ, který je dále možné využít - přidat komentář, vystřihnout dílčí části pro reportáž o Praze apod.

 

Zpět na stránku Desatera mobilního reportéra

 

Reportáže našich studentů

Podívej se do galerie plné mediálních výstupů studentů VOŠP. V praktických dílnách pravidelně vznikají reportáže nebo talkshow z našeho televizního studia.

Zjisti více o studiu na VOŠP

Naše škola chce jako studenty tvůrčí mladé lidi s nápady a chutí učit se mediálnímu řemeslu od profesionálů v prakticky zaměřeném vzdělávacím programu.

 

Partneři

Kontaktujte nás

Opatovická 160/18, 110 00 Praha 1
Telefon: +420 224 930 851
Telefon: +420 224 930 037
E-mail: vosp@vosp.cz

Newsletter

Odebírejte novinky z naší školy:

Copyright © 2011—2018 Vyšší odborná škola publicistiky.
Všechna práva vyhrazena. „Nejsme žurnalistika, jsme publicistika!“