Psané slovo …neumírá

Akademie dobrých zpráv

Do psané žurnalistiky proniká trend nezabývat se složitými věcmi, které vyžadují hluboké znalosti a podrobnou analýzu. Místo toho se píšící novináři předhánějí v souhrnech všeho toho, co se dočetli jinde.

V dnešní době jsme svědci situací, ve kterých se klasická média pokouší soutěžit se sociálními sítěmi v rychlosti, grafice a zábavnosti.

Jak poznamenává mediální analytik Karel Hvížďala: „Tisk ve snaze přizpůsobit se televizi a internetu přešel z alfabetické kultury na ikonickou kulturu, a i tím se začalo ztrácet rozlišení mezi bulvárem a prestižními novinami.“

Do psané žurnalistiky tak proniká trend nezabývat se složitými věcmi, které vyžadují hluboké znalosti a podrobnou analýzu. Místo toho se píšící novináři předhánějí v souhrnech všeho toho, co se dočetli jinde.

Je známou věcí, že novinařina není jen o tom sednout si ke stolu a během chvíle napsat text. Psaní článku je mnohem složitější a člověk nad ním stráví více času, než se na první pohled zdá. Výsledný text musí vyhovovat požadavkům, který na své texty měl již Jan Amos Komenský, když tvrdil, že musí být:“…brusem rozumu, pilníkem soudnosti a balzámem očí.“

Psané slovo musí čtenáři poskytnout vodítko, analýzu. Naše civilizace je postavená na křesťanské tradici, tradici knihy jako pevné hodnotové škály. Kdo pochopí řád jejich písmen, pochopí řád světa. Pokud tištěná média produkují povrchní články, pak čtenář v povrchně popsaném a prozkoumaném veřejném prostoru bloudí, ztrácí se v něm nebo hledá únik v nějakém vlastním světě nebo dokonce v náhradní identitě.

Přitom by stačilo podle analytika Hvížďaly vymanit se z adorace TEĎ a ukázat smysl a směr či hodnotu toho, co tu již bylo, a na tento směr navázat.

Analytik Hvížďala nabízí jeden z možných návodů, jak tištěná média vrátit zase do formy. „Zbavit se relativismu…být analytičtější…alespoň připomínat křesťanské hodnoty…protože, pokud pro ně nepostavíme z médií a knih archu Noemovu…svět zapomene na nás. Nebude mít důvod na nás vzpomínat.

 

 

Spolupráce TV Noe a VOŠP

Chcete změnit tvář české žurnalistiky? Televize Noe společně s Vyšší odbornou školou publicistiky připravila společný studijní projekt pro mladé novináře – Akademie dobrých zpráv. Cílem je umožnit mladé generaci lidí, kterým nejsou cizí morální křesťanské principy vstoupit do mediálního prostoru a realizovat své poslání - pravdivě a odpovědně informovat o problémech světa kolem nás. Podobnosti zde.

 

Další díly 

Fotografie odhaluje tajemství

Člověče, to je ale hezká fotka, jakým objektivem jsi ji vyfotil? Takovou větu občas slyšíte, když se vám povede zajímavá fotka. Ale je to skutečně tak? Stačí na dobrou fotku jenom dobré "sklo"?

Máte talent na média?

Lze rozpoznat poznat ryzí talent na samém počátku kariéry? Obecně vzato vychází novinářský talent ze schopnosti tvůrčího textového projevu a zájmu o tvorbu médií. Ale je toto i váš talent? Talent každého člověka je zcela individuální záležitost a otiskuje se v něm originalita každé osobnosti.

Mluvit s papežem každý den

Sociální sítě změnily svět. Jedním z uživatelů sítě Twitter je papež František. Využívá účet @pontifex, který Vatikán založil pro předchozího papeže Benedikta XVI.

Oko kamery oslavuje krásu

Představte si, že chcete umět natočit vaše video tak, aby to bylo pro vaše publikum zábavné. Jak to uděláte? Jak dosáhnout toho, aby je vaše dílo bavilo, aby prožívali alespoň kousek toho, co jste prožívali vy? Odpověď je jednoduchá, musíte je nechat ochutnat váš tvůrčí zážitek.

Psané slovo …neumírá

Do psané žurnalistiky proniká trend nezabývat se složitými věcmi, které vyžadují hluboké znalosti a podrobnou analýzu. Místo toho se píšící novináři předhánějí v souhrnech všeho toho, co se dočetli jinde.

Změnit média můžeme spolu

Co by mohlo vrátit důvěru v média? Odpověď je jednoduchá – změna v chování novinářů.

Otázky a odpovědi o Akademii dobrý zpráv

Hlavní náplní tohoto projektu je odborná příprava a praktická výuka budoucích pracovníku či spolupracovníků TV Noe.

 

 

Partneři

Kontaktujte nás

Opatovická 160/18, 110 00 Praha 1
Telefon: +420 224 930 851
Telefon: +420 224 930 037
E-mail: vosp@vosp.cz

Aby Vám neunikly pozvánky na akce VOŠP

Copyright © 2011—2020 Vyšší odborná škola publicistiky.
Všechna práva vyhrazena. „Nejsme žurnalistika, jsme publicistika!“