Kategorie galerie

Publikujeme

Na internetovém studentském magazínu Generace20.cz publikujeme do veřejného prostoru. V rámci jednotlivých rubrik pracujeme v týmech s přesně rozdělenými rolemi jako vedoucí či redaktoři. Píšeme zpravodajské a publicistické texty na témata, která jsou nám blízká, jsou výpovědí dvacetileté generace. 

Správný novinář nepracuje od stolu, a proto redakce Generace20 vyráží do terénu, kde sbírá informace a kontaktuje zdroje pro své články.

Veřejný prostor

Naše texty se prostřednictvím internetu dostávají do veřejného prostoru a mohou mít širší společenský dopad. Učíme se proto ctít společenskou odpovědnost a pravidla etického jednání, které se musí promítat i do novinářské praxe.

Jako redaktoři můžeme poznat, že budovat vzájemnou profesní důvěru není jednoduché. Bez ní však žádný publicista nemůže pracovat.

Karel Gott ovlivnil miliony lidí napříč generacemi. Jeho hity znají mladí i dnes

Karel Gott ovlivnil miliony lidí napříč generacemi. Jeho hity znají mladí i dnes

Generace20

Autor: Jiří Charvát

10. 10. 2019

Vydal 293 sólových alb, nazpíval tisíce písní, koncertoval v řadě zemí světa a těšil se obrovské popularitě. I proto se Karlu Gottovi říkalo jednoduše: mistr. V úterý 1. října podlehl ve věku 80 let akutní leukémii. Za sebou zanechal dílo, které ovlivnilo hned několik generací mladých lidí.

Může se to zdát neuvěřitelné, ale Karlu Gottovi se zprvu vůbec nedařilo. Když mu bylo dvacet let, zpíval po pražských tanečních kavárnách a snažil se prodrat na výsluní. Šel si ale vytrvale za svým a píle se mu začala vyplácet. V roce 1962, jako třiadvacetiletý mladík,  nazpíval duet Až nám bude dvakrát tolik s mnohem zkušenější,  o třináct let starší, zpěvačkou Vlastou Průchovou. Píseň se stala hitem roku a Gott se poprvé výrazně zapsal do povědomí širšího publika. 

Zlomem pak byl jeho samostatný hit Oči sněhem zaváté, díky němuž se stal v pouhých 24 letech poprvé vítězem soutěže Zlatý slavík, v níž od té doby triumfoval ještě dvaačtyřicetkrát.  „Vůbec jsme tomu nevěřili. Nakonec to byla pro nás i pro něj trefa, protože najednou z posledních míst Zlatého slavíka vyletěl na první, což bylo úplně neslýchané. Neznámý chlapec byl první,“ vyprávěl pro Radiožurnál Jiří Suchý, který písničku složil spolu s Jiřím Šlitrem.  Původně nejistá sázka na zpěv se tehdy mladému Gottovi začala vyplácet. Oslovoval své tehdejší vrstevníky, a právě tato éra se líbí některým dvacetiletým i dnes. „Líbí se mi Gottova tvorba právě z úplného začátku jeho kariéry na počátku 60. let, kdy ještě doznívala éra jazzu a swingu. Navíc je z nahrávek i po letech slyšet, že si v té době zpěv užíval, hrál si s každým tónem a měl geniální frázování,“ vysvětluje student a kytarista Filip Kůstka (22).

Redaktorka Tereza Vebrová se vydala do centra Prahy a ptala se, zda lidé poslouchají Karla Gotta a znají jeho písně. Poslechněte si anketu:

Koncertoval po celém světě

V roce 1965 se Gott spojil se Skupinou Ladislava Štaidla a společně vydali jednu z nejznámějších skladeb Trezor, kterou v roce 1999 proslavil i film Jana Hřebejka Pelíšky. Rock’n’rollová písnička se téměř okamžitě stala oblíbenou především mezi mladými a je populární dodnes, tedy více než 50 let od svého vzniku. „Když se řekne Karel Gott, okamžitě se mi vybaví jeho legendární Trezor. Dodnes, když ho zahrají někde na zábavě, okamžitě se zaplní celý parket,“ říká student Jaroslav Petráš (21).

Od té doby znal Gotta snad každý Čech a jeho hvězda stoupala i v zahraničí. Kromě sousedních zemí začal koncertovat například i v americkém Las Vegas, což bylo v té době u tuzemských hudebníků něco nemyslitelného. Gott si svou pílí a pracovitostí, ale i svým vystupováním na veřejnosti, podmaňoval fanoušky jak v Evropě, tak v USA či v brazilském Riu. „Karel byl jako člověk neskutečný. Uměl být obrovským gentlemanem, ale zároveň to doprovázel lehkou ironií až sarkasmem,“ vypráví studentka VOŠP Nicola Bernardová (21), která se s Gottem znala osobně, jelikož pro něj její otec pravidelně na zakázku organizoval rauty.  „Nevím ve svém okolí o nikom, kdo by Gotta jako zpěváka neznal,“ dodává Bernardová.


Pietní místo u obchodu Supraphon na Jungmannově náměstí. Zdroj: Jiří Charvát

Přizpůsoboval se trendům

Gott získával jedno ocenění za druhým i proto, že se zvládl přizpůsobovat jak hudebním, tak módním trendům a svou tvorbu postupně posouval dál. „Vzhledem k tomu, že byl mainstreamový zpěvák, posouval se s přibývajícím časem stále víc a víc do žánru popu, kde nakonec napevno zakotvil,“ popisuje Gottův vývoj Filip Kůstka, ale zároveň dodává, že tím se mu přestala jeho hudba líbit.  Gott však i s přibývajícím věkem dokázal oslovovat i mnohem mladší generace posluchačů. Příkladem toho je i letošní vystoupení Karla Gotta na koncertě Leoše Mareše ve vyprodané O2 Areně. Gott vyměnil svůj tradiční seriózní oblek za džínsku, na krk si pověsil velký zlatý řetěz a společně s Marešem za bouřlivého aplausu zazpívali inovovaný singl Být stále mlád.

Gott vydával písničky hned v několika jazycích, vedle češtiny zpíval anglicky, německy, slovensky ale i rusky. Jeho Lady Carneval vznikla dokonce ve třinácti jazycích. Přesto, že občas kvantita Gottovy tvorby převyšovala kvalitu, mělo každé album alespoň jeden hit. Díky úvodní skladbě populárního kresleného seriálu Včelka Mája a také písničce Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z pohádkové Popelky se dostal i do povědomí lidí, kteří nejsou typickými Gottovými fanoušky. Přinejmenším díky těmto dvěma písním budou Gottův hlas pravděpodobně znát mladí i v budoucnu. „Jeho písničky jsem neposlouchala, vyjma Včelky Máji, kterou znám ze seriálu,“ přiznává studentka Kateřina Trejbalová (20).

S dcerou nazpíval duet

U publika mu po roce 1989 neuškodilo ani to, že v roce 1977 podepsal takzvanou Antichartu (kampaň iniciovaná komunistickým režimem odsuzující opoziční Chartu 77, pozn. redakce).  Sám Gott později přiznával, že se jen chtěl bez omezení a s posvěcením režimu dále věnovat tomu, co tak miloval a v čem vynikal. Gott se dokonce stal i nečekanou tváří revoluce, když s Karlem Krylem zazpívali během demonstrace na Václavském náměstí národní hymnu. Mnozí tento akt považovali za konečný důkaz toho, že se komunistický režim hroutí. A přestože Gott chtěl v roce 1990 skončit se zpěvem, měl před sebou ještě třicet let skvělé kariéry. Poslední písní, kterou nahrál, byl duet s jednou ze svých čtyř dcer Charlotte Ellou.   

Partneři

Kontaktujte nás

Opatovická 160/18, 110 00 Praha 1
Telefon: +420 224 930 851
Telefon: +420 224 930 037
E-mail: vosp@vosp.cz

Aby Vám neunikly pozvánky na akce VOŠP

Copyright © 2011—2020 Vyšší odborná škola publicistiky.
Všechna práva vyhrazena. „Nejsme žurnalistika, jsme publicistika!“