Kategorie galerie

Publikujeme

Na internetovém studentském magazínu Generace20.cz publikujeme do veřejného prostoru. V rámci jednotlivých rubrik pracujeme v týmech s přesně rozdělenými rolemi jako vedoucí či redaktoři. Píšeme zpravodajské a publicistické texty na témata, která jsou nám blízká, jsou výpovědí dvacetileté generace. 

Správný novinář nepracuje od stolu, a proto redakce Generace20 vyráží do terénu, kde sbírá informace a kontaktuje zdroje pro své články.

Veřejný prostor

Naše texty se prostřednictvím internetu dostávají do veřejného prostoru a mohou mít širší společenský dopad. Učíme se proto ctít společenskou odpovědnost a pravidla etického jednání, které se musí promítat i do novinářské praxe.

Jako redaktoři můžeme poznat, že budovat vzájemnou profesní důvěru není jednoduché. Bez ní však žádný publicista nemůže pracovat.

Komentář: Film Parazit vykradl Oscary stejně, jako jeho postavy okrádají vyšší třídu

Komentář: Film Parazit vykradl Oscary stejně, jako jeho postavy okrádají vyšší třídu

Generace20

Autor: Marek Veselý

17. 02. 2020

Když minulý rok režisér Alfonso Cuarón získal Oscara za nejlepší režii u snímku Roma, filmová akademie tím dala jasný signál, že neanglicky mluvené filmy tu nejsou jen tak do počtu. Korejská černá komedie Parazit ovšem úspěch cizojazyčných filmů dostala letos do úplně jiné dimenze. Obdržela totiž sošky nejen za zahraniční film a nejlepší režii, ale také za původní scénář a nejlepší film. Parazit je tak prvním zahraničním snímkem v historii, kterému se něco takového povedlo.

Režisér Pon Džun-ho (50) během slavnostního ceremoniálu pronesl, že bude pít až do rána. Na tom není vůbec nic divného, když vyfoukl nejprestižnější ceny tvůrcům, jako je legendární Martin Scorsese (77), jehož filmy Pon Džun-ho studoval už na škole.

Scorseseho Irishman na rozdíl od Parazita ze svých deseti nominací nakonec neproměnil ani jednu, zatímco korejský konkurent získal čtyři sošky z šesti nominací. Irishman rozhodně nebyl jediným horkým favoritem na Oscary, který vyšel relativně naprázdno. Je potřeba si připomenout, že rok 2019 přinesl výjimečné filmové podívané. Například psychologický thriller Joker, válečný snímek 1917 nebo nostalgické vzpomínání na zlatou éru Hollywoodu pod taktovkou Quentina Tarantina (56). Proto je až skoro neuvěřitelné, co se Parazitovi na předávání Oscarů povedlo.

Nutno zmínit, že korejskému snímku pomáhá jeho samotné ukotvení. Mezi silné motivy patří kritika kapitalismu, jak ho obejít a parazitovat na něm. Dále film věrně vyobrazil sociální nespravedlnosti v podobě velmi stísněných korejských sklepních bytů, které se v hlavním městě Soulu běžně vyskytují a žijí v nich tisíce Korejců.

Současné trendy zabývající se nerovností sociálních tříd, politickou nekorektností a rasovou diskriminací tak určitě nahrávaly Parazitovi v tom, aby vykradl celý Hollywood. Rasová korektnost se dnes řeší na všech frontách a Ceny Akademie v tom rozhodně nejsou výjimkou.

Na druhou stranu by bylo levné a nespravedlivé svádět úspěchy Parazita na, pro něj, příznivé tendence současných trendů. Je nutno si přiznat, že hned po premiéře mnoho filmových kritiků věštilo Parazitovi na Oscarech velký úspěch. Ať už svá ocenění získal zaslouženě, či ne, nakonec se jedná o výjimečný a velmi vydařený film.

Partneři

Kontaktujte nás

Opatovická 160/18, 110 00 Praha 1
Telefon: +420 224 930 851
Telefon: +420 224 930 037
E-mail: vosp@vosp.cz

Aby Vám neunikly pozvánky na akce VOŠP

Copyright © 2011—2020 Vyšší odborná škola publicistiky.
Všechna práva vyhrazena. „Nejsme žurnalistika, jsme publicistika!“