fbpx
preloader

Mediální den křest ohněm

Nejvěrnější simulace médií, to je 17. Mediální den

Klíčový projekt praktické výuky na Publicistice odstartoval přesně v 8.00 ve čtvrtek 27. dubna. Studenti dnes dostali téma „Česko 2023“ a do večera musí dodat kompletní zpravodajské reportáže v televizní kvalitě pro večerní živé vysílání zpravodajské relace, market´áci natočí dva reklamní spoty, redakce Generace20 vydá speciální číslo tištěného magazínu a celým dnem vás bude provázet živé rozhlasové vysílání VYŠŠÍHO HLASU.

To vše během 8 hodin.

„Na média si na Publicistice nehrajeme, ale pracujeme v reálných podmínkách, s nimiž se studenti následně setkávají za ostrého provozu v mediálních domech. Proto jsou někteří druháci již nyní připraveni pracovat ve zpravodajských redakcích,“ zdůraznil Roman Bradáč editor Mediálního dne, někdejší ředitel zpravodajského kanálu ČT24 a současný člen Rady České televize.

Publicistika jako komplexní mikromediální dům je doslova „v plné polní“. Mediální den VOŠP dvakrát ročně věrně simuluje každodenní novinářskou práci. Pod vedením profesionálů studenti získávají ty nejcennější zkušenosti z práce v médiích v bezpečném prostředí, ve kterém chyby jsou příležitosti ke zlepšení. Díky mediálnímu dni získávají představu o reálném rytmu zpravodajství a zjistí, že spolupráce všech členů týmu je klíčová pro úspěšné zvládnutí celé mise. Vyvrcholením celého dne je večerní živé vysílání.

Celý den provází skvělá atmosféra očekávání a týmové práce.

 

reportér Stanislav Sobol s kameramanem Jakubem Bartošem při rozhovoru s náměstkem primátora pro dopravu Zdeňkem Hřibem (Piráti)

.

Mediální den Publicistiky je natolik výjimečný, že studenty přichází podpořit i naši absolventi. Jsou jim tak oporou při jejich dalším kroku k mediální dospělosti. Většina z nich pracuje v mediálních profesích a vyhledávají si mezi studenty své budoucí kolegy. Mediální den tak funguje i jako jakýsi pracovní mini-veletrh, na němž studenti předvedou, co umí.

S majitelem první veganské restaurace Otakarem Jiránkem natáčely reportérka Sára Zámečníková, kameramanka Veronika Zabavská a produkční podporu zajišt´ovala Šarlot Batistová

.

Nezastupitelnou roli hrají pedagogové = mediální profesionálové, kteří studenty vedou. Předávají jim své zkušenosti a rozvíjejí ve studentech týmovou spolupráci, odolnost vůči stresu a nutnost spoléhat se jeden na druhého. Studenty vnímají jako své budoucí kolegyně a kolegy.

 

Kameraman Jakub Říha dává poslední doporučení před tím, než se týmy vydají do terénu. Jeho supervizí následně projde většina reportáží při finálním střihu.

.

MEDIÁLNÍ DEN

jeden tým, jedno téma, jeden cíl

.

„Jestli se dá nějak mediální den definovat, tak je to den plný emocí, tvůrčího nadšení, týmové spolupráce i maximálního osobního nasazení. Je to křest ohněm, a tak to má být,“ přiblížil editor Mediálního dne VOŠP Roman Bradáč svůj pohled na zážitkovou pedagogiku Publicistiky.

Televizní publicistika si vybírat nemohla aneb Vše jako ve skutečné televizi!

Den, kdy nikdo nechce přijít pozdě, začíná vždy v 8:00 zadáním tématu celého Mediálního dne VOŠP.
Poté jsou studenti 2. ročníku Televizní publicistiky rozřazeni do týmů, protože ani v zaměstnání si své kolegy vybírat nemohou. Následně se týmy věnují rešerši, aby se v zadaném tématu rychle zorientovaly a hledají cestu, jak reportáž zpracují. Výhodou byla jeho šíře. Týmy si vylosují také zaměření reportáže – od ekonomiky, lifestyle, komunální témata až po kuriozitu. Studenti si musí naplánovat práci tak, aby stihli deadline v 17 hodin.

Novináři ve výcviku po rešerši k zadanému tématu předkládají editorovi svůj návrh reportáže. Pokud ji schválí, mohou štáby v sestavě redaktor, kameraman a produkční vyrazit do terénu, kde natáčí rozhovory, pokrývací záběry, stand-upy… S natočeným materiálem se po několika hodinách vrací do školní střižny a pod vedením zkušených profesionálů vzniká z jednotlivých studentských reportáží zpravodajská mozaika, která je ve večerních hodinách vysílána živě.

Týmový výkon, aktivní studenti a tedy radost nejen z výsledku, ale i z průběhu. Velkou pochvalu zaslouží prváci, kteří se včera akce zúčastnili. Nicméně někteří ze studentů druháků jsou už nyní připraveni pracovat ve zpravodajských redakcích,“ poznamenal Roman Bradáč. A dopřáli jsme si i jednu novinku, takže upozorňuji na velmi kvalitní výkon moderátorů a tedy zdařilý pokus o moderování ve dvojici, protože do teď byl vždy buď moderátor, nebo moderátorka,“ dodává.

Studenti Generace20 vydali speciální číslo svého magazínu

Studenti z redakce publicistického serveru Generace20.cz celý den přinášejí on-line zpravodajství z průběhu mediálního dne nejen na svém portálu, ale i na dalších sociálních sítích jako jsou Facebook, Twitter a Instagram. Během mediálního dne vydávají speciální číslo školního magazínu v klasickém režimu deníku.

 

„Během Mediálního dne tým Generace20 vždy pohltí krásný pocit sounáležitosti a propojení. Studenti napečou vlastní dobroty a probíhá skvělá týmová atmosféra. Tentokrát jsme týmovost umocnili vytvořením dvojic, kdy každý student z druhého ročníku dostal k ruce staršího kolegu. Po schválení témat byli studenti v terénu, kde sbírali materiál pro své texty. Kromě článků jsme měli i reportáž, rozhovor i glosu. Na odpolední poradě jsme zkontrolovali stav, co studenti nabrali a rozmístili jsme jednotlivé texty ve špíglu pro tištěnou verzi. Každý tým tedy měl daný počet znaků, se kterým pracoval. Do uzávěrky byly všechny texty v téměř hotovém stavu. Pak přišla role hlavních editorů a především také našich hostů z řad absolventů, kteří nám každoročně pomáhají. Letos jsme měli k dispozici tři bývalé šéfredaktory či šéfredaktorky Generace20. Nejdelší je pak vždy kontrolní čtení zalomených textů na papíře. Přesto jsme měli první výtisk těsně předtím, než začala Zpravodajská mozaika v aule. Texty budou v dalších dnech vycházet na našem webu,“ říká hlavní editor Generace20 Pavel Urban.

Redakce rádia VYŠŠÍ HLAS opět vysílala živě a posunula se opět o lat´ku výš!

Studenti rozhlasové redakce VYŠŠÍ HLAS si pro letošní Mediální den opět připravili celodenní živé vysílání, které začalo ráno v 8 hodin a skončilo v 18 hodin večer. Celých 10 hodin tak rádio VYŠŠÍ HLAS vysílalo živě z improvizovaného studia postaveného v jedné ze školních učeben. Vysílání mapovalo, co se během Mediálního dne ve škole dělo. Proběhly zajímavé studiové rozhovory s pozvanými hosty, mezi které patřili jak pedagogové, tedy mediální profesionálové, kteří studenty po celý den vedli, tak i studenti z různých redakcí a tvůrčích týmů. Pravidelně byla vysílána každou hodinu zpravodajská relace, včetně informací o stavu dopravy v hlavním městě. Jednou větou by se tak dalo říct, že se dělo totéž, co před rokem. Tak úplně to však pravda není…

Letos studenti zúročili některé loňské zkušenosti, aby dokázali dodržet stanovenou uzávěrku a odevzdat sestřih z celého dne včas, nebo jen s minimálním skluzem. Zatímco v loňském roce pracoval na všem jeden tým, v roce letošním se organizačně rozdělili do dvou štábů, aby jeden mohl zajišt´ovat celodenní živé vysílání a druhý se mohl soustředit na přípravu sestřihu z celého dne. Významnou novinkou bylo zařazení živých telefonátů a jejich odbavování přímo v živém vysílání. Něco takového si studenti zkoušeli úplně poprvé. Oproti loňskému ročníku se tak opět posunuli o malý kousek dál.

 

„Kromě celodenního živého vysílání si letos studenti vyzkoušeli i odbavování živých telefonických vstupů do vysílání. Jaké bylo jejich překvapení, když se dovolala posluchačka, která opravdu volala „z venku“ a nejednalo se o nikoho z naší školy. Najednou se všem zatajil dech a uvědomili si, že tam „venku“ je lidé skutečně poslouchají! Jsem na studenty pyšná, protože to všechno, co během dne stihli, by bylo dost i pro zkušené profesionály,“ chválí své svěřence vedoucí rozhlasového zaměření Markéta Dočekalová.

 


.

.

Market´áci vymysleli a natočili během pár hodin dva reklamní spoty 

Marketingové zaměření si vzalo za cíl natočit během dne dva reklamní spoty primárně pro sociální sítě.

 

„V dopoledním brainstormingu jsme si definovali, co dělá naší školu výjimečnou a co studenti na studiu Publicistiky nejvíce oceňují. Autorský tým si zvolil téma přátelství a sounáležitosti, které jsou v DNA naší školy. Druhý tým si zvolit motiv parodie na úspěšnou reklamu jedné z bank, do které otiskli své pojetí rozdílu mezi běžnou vysokou školou a profesní školou našeho typu. Myslím, že trefili podstatu: I školu můžete mít rádi,“ uvedl vedoucí pedagog specializace Marketing a produkce médií Václav Loubek.

.

I školu můžete mít rádi
Tým: Natálie Březinová, Eliška Churánková, Petr Schejbal

Najdi svou spřízněnou duši
Tým: Veronika Štrynclová, Tereza Pudilová, Dorotea Šilarová

Literáti psali a načítali rozhlasové texty a povídky 

Studenti literárně-scenáristické specializace již tradičně spolupracovali s redakcí rádia VYŠŠÍ HLAS. Dopoledne měli za úkol sepsat rozhlasové zamyšlení na zadané téma. Nejlepší rozhlasové úvahy byly vybrány pro načtení a následné odvysílání v živém celodenním vysílání rádia VYŠŠÍ HLAS. Většinu textů si načetli ve studiu autoři sami, díky čemuž získali další zajímavé zkušenosti. Odpoledne se studenti věnovali psaní povídky, samozřejmě opět na zadané téma Mediálního dne. Nejlepší z textů budou ještě zpracovány pro vysílání studentského rádia a také publikovány na webu školy v části určené literárně-scenáristickým studentům nazvané ProStory pro tvůrčí psaní..

 

Studenti mi odevzdávali průběžně své texty a dostávali je zpět detailně opoznámkované. Lidově řečeno, texty přepisovali tak dlouho, dokud jsem je neschválila. Protože literární činnost má zcela jinou povahu než zpravodajství nebo publicistika (je založena na práci dlouhodobějšího charakteru), některým se povídku v tak krátkém čase nepodařilo dokončit. Budou na ní ještě pracovat a postupně i oni své dílko dotáhnou do finále. Tomu neujde nikdo. Ti nejlepší si již svých pomyslných několik minut slávy vychutnali, když byla jejich povídka prezentována v živém vysílání rádia VYŠŠÍ HLAS. Ti, kterým se tohoto úspěchu zatím dosáhnout nepodařilo, mají alespoň motivaci pro příští rok,“ říká odborná lektorka literárně-scenáristických studentů Markéta Dočekalová.

Mediální den VOŠP je unikátní příležitost studenty vystavit úměrné zátěži výzvy, která se v ten den stane celým jejich světem. Vidět tu touhu uspět, zvládnout to, nevzdat to to je pro pedagogy velkou radostí. Najednou nejde o školu, nejde o školní úkol, najednou je to jen o nich a při trpělivé podpoře z Mediálního dne studenti vychází s pocitem úspěchu. A takové momenty jim pomáhají budovat něco velmi cenného své profesní sebevědomí.

„Naše Mediální dny názorně ukazují, jak vyšší odborné školy prakticky připravují své studenty na jejich budoucí povolání a pro neustále se měnící budoucí trh práce. Odevzdáváme studenty připravené na tvrdou realitu mediálního světa,“ uvedl ředitel školy Petr Uherka.

 

Sledujte nás na sociálních sítích, at´ vám neuteče příští živé vysílání.

.

TISKOVÁ ZPRÁVA O MEDIÁLNÍM DNI VOŠP

NEVÁHEJ BĚŽ VEN, JE MEDIÁLNÍ DEN co víc dodat?
Děláme tu skvělé věci a ještě se u toho bavíme… To je VOŠP