
zdroj: digital.rozhlas.cz, foto: Jiří Šeda
Jak nové technologie mění elektronická média? Bude se jednou veřejnoprávní televize věnovat výhradně produkci obsahu a jeho distribuci přenechá jiným firmám? Na tyto a další otázky odpovídal ve čtvrtek 23. března v aule Publicistiky hlavní technolog České televize Michal Kratochvíl.
Srozumitelným jazykem a s milosrdným minimem odborných technických výrazů objasnil, jak se zvuk a obraz dostane ze záznamu do televizních přístrojů a na displeje počítačů či mobilních telefonů. Vysvětlil studentům, kdy se vyplatí používat například drahé kamery a kdy jde o pouhý manýrismus, který kvalitu audiovizuálního záznamu nijak neovlivní. Studenti se dozvěděli podrobnosti z historie televizní techniky. Prohlédli si fotografie předchůdců soudobých technologií pro uchování obrazového a zvukového záznamu – kotouče, kazety, disky i muzeální zařízení, která Česká televize uchovává v unikátní laboratoři televizní techniky.
„Michala Kratochvíla jsme pozvali, aby studenti pochopili celou cestu audiovizuálního materiálu od zálohování až po vysílání. Co se děje s natočeným materiálem, který štáb přiveze na Kavčí Hory, vysvětlí člověk, o kterém říkám, že je to jediný technik, který mi byl schopen srozumitelně vysvětlit i složitý technický problém,“ prozradila Kateřina Fričová, odborná lektorka VOŠP a někdejší generální ředitelka televize Prima a ředitelka programu České televize. „Jedná se o naprosto ojedinělou možnost seznámit se s technologickými postupy při tvorbě audiovizuálních děl. A věřte, že základy by měli znát všichni, kteří se na procesu výroby podílejí, od scénáristy, dramaturga, produkčního, kameramana … po střihače i zvukaře,“ dodává Fričová.