fbpx
preloader

Brigáda za stovku na hodinu? Nepřijatelné, říkají studenti

Rubrika: Generace20.cz
Datum: 4. 5. 2022

KOMENTÁŘ: Ceny všeho se rapidně zvyšují, platy brigádníků ale zůstávají dlouhodobě stejné. Vysokoškoláci tak v podstatě nemají šanci se osamostatnit. Je přitom v zájmu samotných zaměstnavatelů, aby před blížící se brigádnickou sezonou přehodnotili to, na jakou odměnu lidi lákají.

Po brigádnících je ve firmách neustále velká poptávka. Zároveň ale mnoho lidí brigádu shání. Zdánlivý paradox má jednoduchou příčinu – plat. Studenti jsou považovaní za levnou pracovní sílu, která se zaměstnavatelům vyplatí a vykryje sezónní nárůst práce či dovolené zaměstnanců. To ale nejde donekonečna. Brigádnická práce je často až příliš podhodnocena. O to více je to patrné teď, v době vysoké inflace. Ta je nejvyšší za posledních 30 let, zdražují potraviny, nájmy i energie. Jenže finanční ohodnocení brigádníků zůstává řadu let v podstatě stejné. Začíná tak být nemožné se brigádou – byt´ skromně a studentsky – uživit, natož něco ušetřit.

Stovka na hodinu není výjimka

Průměrné ohodnocení brigády je v Praze kolem 130 korun na hodinu, jenže průměr neznamená reálný výdělek. Brigádníci si často přijdou na menší částky a odměna k práci nemotivuje. Strávit půl dne bez zastavení u stánku s hranolkami za stokorunu na hodinu se už bude chtít jen málokomu. Musí se ale ozvat sami brigádnící, hlasovat mohou i nohama – prostě nepřijdou. Zaměstnavatelé nabídku platů zvednou právě až v době, kdy se jim na inzerát nikdo neozve.

Situace není lepší ani u odbornějších prací. Příkladem jsou studenti právnických škol, kteří hledají uplatnění v advokátních kancelářích. Zaměstnavatel po nich obvykle vyžaduje práci plnohodnotného koncipienta, nabízí za ni ale mzdu jen nepatrně převyšující plat obsluhy stánku – někdy jde dokonce o neplacenou stáž. Není divu, že většina lidí v takovém prostředí dlouho nevydrží. Mnozí studenti tak zaměstnání v oboru vyhledávají jen proto, aby měli zápis v životopise a získali větší šanci při hledání stálé práce v budoucnu. Že pak celý ctihodný obor působí nevalným dojmem a studenti raději upřednostní zaměstnání například za barem, už je zaměstnavatelům jedno.


Žádat po studentech vícel
etou zkušenost je nesmysl

Odměny se sice nezvedají, zato ale rostou pracovní nároky. Není výjimkou, že firmy u studentů očekávají několik let předchozí praxe, odpracování minimálně tří dnů v týdnu, či specifickou kvalifikaci. Jenže student kolem dvaceti let bude mít těžko letitou zkušenost v oboru, nemůže si ani dovolit trávit v práci polovinu týdne, pokud chce zvládat studium – přípravu na budoucí povolání.

I kdyby se někdo rozhodl, že bude veškerý volný čas věnovat práci a najde si více brigád, narazí na další problém. Pokud si vydělá nad deset tisíc korun měsíčně, čeká na něj povinná platba daní, sociálního a zdravotního pojištění. Vydělaná částka se tak rázem sníží tak, že se často ani nevyplatí hranici deseti tisíc korun překročit.

Ke zlepšení vede dlouhá cesta, svým dílem ale může přispět každý. Zaměstnavatelé by měli zvážit, jestli by si studenti za odvedenou práci nezasloužili pár korun navíc, studenti by si zas měli rozmyslet jaká částka je pro ně za odvedenou práci přijatelná. K ochotě studentů pracovat, by jistě přispělo i zvednutí hranice pro zdanění nárazových příjmů, aby neplatilo bizarní – čím více si vydělám, tím méně nakonec dostanu.

 

Čtěte dále

Francie a její problémy s fotbalovými fanoušky
V posledních letech zažívá země galského kohouta vzestup velkého problému spojeného s fotbalovým fanouškovstvím. Tento nešvar nevztahující se pouze na stadiony, ale proniká i do městských ulic a je nyní stínem nad francouzským fotbalem. Ferdinand Hlavsa připomíná několik z těchto nedávných incidentů ve své eseji.
Datum: 5. 5. 2024
Kampaň #ŽivotVOŠPáka přináší nováčkům informace o studiu v centru Prahy
Zkušená kameramanka Veronika Vašková vytvořila osmidílnou sérii příspěvků na sociální sítě školy v rámci praktického cvičení v tvůrčím ateliéru PRO.motion. Kampaň pro potenciální studenty se zaměřuje hlavně na videa, kde současní studenti sdílejí své nejcennější zkušenosti, aby budoucí prváci získali lepší představu o životě na VOŠP přímo od “VOŠPáků”.
Rubrika: PRO.motion
Datum: 27. 4. 2024
Rozličnosti tvoří celek – Kampaň podpořila rozmanitost oblečení na VOŠPu
Nová kampaň „Rozličnosti tvoří celek“ zabývající se módou a stylem oblékání studentů na Vyšší odborné škole publicistiky má za úkol dodat odvahu mladým lidem prezentovat se podle vlastního vkusu. Svým pojetím předává poselství: že at´ už je člověk jakýkoli, může být součástí celku. A taková je Publicistika. Škola, kde je rozmanitost rozvíjena v bezpečném prostředí.
Rubrika: PRO.motion
Datum: 27. 4. 2024
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Uživatelská data
Personalizace reklam
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.