fbpx
preloader

Díra, která duši roztrhává na kusy. Mladí vypráví o hraniční poruše osobnosti

Rubrika: Generace20.cz Televize dot
Datum: 22. 9. 2023

#téma #psychickézdraví

Bezmoc, boj a bolest. O hraniční poruše osobnosti (HPO) se často mluví jako o „rakovině duše“. Lidé s touto komplikovanou diagnózou prožívají city extrémně naplno. Typickými projevy bývají dramatické výkyvy nálad, přičemž často převáží zoufalství, vztek a další negativní afekty spojené se sebepoškozovaním a pokusy o sebevraždu.

Odborníci hraniční poruchu osobnosti často přirovnávají k horské dráze, po které pacienti jezdí nahoru a dolů. Z toho důvodu často reagují velmi prudce a neadekvátně. „Představit si je můžeme jako lidi s černými brýlemi, skrz které nevidí nic než katastrofy,“ popisuje psychoterapeut Adam Táborský.

Tato komplikovaná diagnóza postihuje zejména ženy v mladším věku. „Registrovala jsem na sobě silnou impulzivitu, chronickou únavu a pocity prázdnoty. Chvíli jsem necítila nic, pak zase všechno,“ vypráví osmnáctiletá Viktorie Lena.

 

Čtyřistakrát vyšší riziko sebevraždy

Vedle věku hrají důležitou roli i traumata z dětství. Dvacetiletou Eryku fyzicky týral vlastní otec, ve škole si zažila šikanu od spolužáků, prožila si peklo i ve vztahu s drogově závislým partnerem. Dnes její duší svírá i HPO. „Nejhorší jsou propady, kdy se jenom nesnášíš. Když tohle zažívám, tak si jdu prostě zapálit několik cigaret nebo vypiju víno, abych se utlumila a nešla to udělat. Jinak bych tu už nebyla,” naráží na momenty, kdy by si ráda vzala život. Riziko sebevraždy je u trpícího člověka totiž až čtyřistakrát větší než u zdravého. Eryka se o sebevraždu pokusila už třikrát.

O životě s HPO vypráví i Eryka.

Video vzniklo v semestrálním ateliéru Short Stories.

Pro lidi, kteří o existenci hraniční poruchy nic neví, je jednoduché hraničáře, v nejčastějších případech ženy, nazvat „obyčejnou hysterkou”. Rozdíl je ale velký. „Hysterky jsou teatrální a jejich emoce jsou prázdné. To se hraničářů netýká. Prožitky jsou mnohem intenzivnější. Například ztráta telefonu je u nich přirovnatelná hořícímu domu,“ přibližuje psycholog Jeroným Klimeš.

 

 

Více o hraniční poruše se dočtete v článku na webu Generace20.

Jedním z problémů v boji s poruchou je značný nedostatek psychiatrů. Čekací doba na denní program stacionářů je totiž zhruba rok.

 

 

 

Připravili: Natálie Diviaková, Mikuláš O´Sullivan, Michaela Rozínková, Monika Trhlíková, Justýna Pískačová

Celé téma psychické nepohody generace Z si můžete přečíst tady.

Čtěte dále

Francie a její problémy s fotbalovými fanoušky
V posledních letech zažívá země galského kohouta vzestup velkého problému spojeného s fotbalovým fanouškovstvím. Tento nešvar nevztahující se pouze na stadiony, ale proniká i do městských ulic a je nyní stínem nad francouzským fotbalem. Ferdinand Hlavsa připomíná několik z těchto nedávných incidentů ve své eseji.
Datum: 5. 5. 2024
Kampaň #ŽivotVOŠPáka přináší nováčkům informace o studiu v centru Prahy
Zkušená kameramanka Veronika Vašková vytvořila osmidílnou sérii příspěvků na sociální sítě školy v rámci praktického cvičení v tvůrčím ateliéru PRO.motion. Kampaň pro potenciální studenty se zaměřuje hlavně na videa, kde současní studenti sdílejí své nejcennější zkušenosti, aby budoucí prváci získali lepší představu o životě na VOŠP přímo od “VOŠPáků”.
Rubrika: PRO.motion
Datum: 27. 4. 2024
Rozličnosti tvoří celek – Kampaň podpořila rozmanitost oblečení na VOŠPu
Nová kampaň „Rozličnosti tvoří celek“ zabývající se módou a stylem oblékání studentů na Vyšší odborné škole publicistiky má za úkol dodat odvahu mladým lidem prezentovat se podle vlastního vkusu. Svým pojetím předává poselství: že at´ už je člověk jakýkoli, může být součástí celku. A taková je Publicistika. Škola, kde je rozmanitost rozvíjena v bezpečném prostředí.
Rubrika: PRO.motion
Datum: 27. 4. 2024
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Uživatelská data
Personalizace reklam
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.