fbpx
preloader

Vyhřívané bundy jako zimní hit, ale i pocit „kuřete v mikrovlnce“

Rubrika: Generace20.cz
Datum: 1. 2. 2025

Moderní oblečení už není pouze z bavlny a polyesteru, ale skládat se může i z karbonových vláken a lithiových baterií. Elektricky vyhřívané bundy se snaží nabídnout komfort za každého počasí. Ne každý v nich ale vidí smysl a budoucnost.

„Znáte ten pocit, když si na sebe vezmete tričko přímo z topení ještě teplé? Tak nějak se cítíte ve vyhřívané bundě. Příjemně v teple a pohodě. Koupil jsem si ji loni v lednu a zatím mi zima nikdy nebyla,“ popisuje své zkušenosti 21letý Lukáš Černý, student Filozofické fakulty Univerzity Pardubice. Vyhřívání zajišt´ují karbonová vlákna, do kterých teplo proudí většinou z osobní powerbanky. Dražší modely mívají i vlastní lithiovou baterii.

Bundy by shořet neměly

Kritizováno je často právě nabíjení pomocí powerbanky nebo nedokonalý systém vyhřívání. „Za mě to tedy žádná sláva není. Ano, bunda hřeje občas pěkně, občas ale tak, že se cítíte jako kuře v mikrovlnce. Takže je to vlastně stejné jako vlněný svetr, jen s sebou musíte všude tahat powerbanku,“ hodnotí 29letý programátor Filip Novák.

Právě v tomto ohledu ale zaznamenalo vyhřívané oblečení největší pokrok. Nové modely bund uvedené na trh pro zimu 2024 disponují vlastní baterií, která nejen zahřívá karbonová vlákna, ale může třeba nabíjet mobilní telefon. Modely mají několik vyhřívacích stupňů a vývoj probíhá také v oblasti umělé inteligence, která sama určuje úroveň tepla.

Vyhřívané bundy mohou také vzbuzovat obavy v souvislosti s podobně fungujícími elektrickými dekami, které již zavinily několik požárů. Mluvčí hasičů Martin Kavka ale potenciální uživatele vyhřívaných oděvů uklidňuje: „Ty elektrické dečky jsou vyhřívány ze zásuvky na 230 voltů, tudíž je tam trošku větší riziko. Tady nebezpečí nevidím, protože je to napájeno pouze powerbankou. Problém by mohl být jedině v powerbance, pokud by byla ve špatném stavu.“

Bundy za pár korun

Cena vyhřívaných bund je obecně spíše vysoká a jde často nad pět tisíc. Méně vybavené modely se dají pořídit už od dvou tisíc, což je zhruba tolik, kolik si výrobci žádají za běžnou zimní bundu. S cenou jde samozřejmě jít i níže, ale to sebou nese nevýhody i rizika.

Vedle běžných webů se dá vyhřívané oblečení pořídit i na čínských internetových tržištích jako Temu nebo Shein. Tam lze najít vyhřívanou bundu už od 500 korun. Nelze však říct, že by se jednalo o stejný produkt za zázračně nižší cenu, což si redakce Generace20 vyzkoušela na vlastní kůži. Zimní vesta dopravená z Temu disponuje pouze jednou řadou karbonových vláken na zádech. Zbytek materiálu tvoří pouze ničím nezateplený polyester. Podél páteře je tedy cítit určité teplo, ale zbytek těla před zimou chráněn není a nejhůře je, když začne foukat.

Na místě je i strach z technologie vyhřívání, která v tomto případě nemusí splňovat žádné evropské regulace. Na rozdíl od místních obchodů. „Naše produkty jsou v tomto směru bezpečné. Všechny vyhřívané podložky musí splňovat EU certifikace a každý vyhřívaný produkt má ochranu proti přehřátí a zkratu,“ ujišt´uje pracovnice infolinky obchodu Insportline.

Životnost vyhříváni je omezená

Trh v dnešní době nabízí širokou škálu vyhřívaného oblečení od ponožek po čepice. Na lyžařskou sezónu se mohou hodit například rukavice. „Jsem z nich nadšená. Vyzkoušela jsem všechny různé materiály. Kožené, kožešinové, palčáky, ve všech mi byla zima. Nemrznu pouze v těch vyhřívaných,“ pochvaluje si 54letá státní úřednice Martina Kuželová.

Nevýhodou moderních oděvů zůstává jejich udržitelnost. Kožené rukavice a péřové bundy se nikdy nevybijí ani jim nezkratuje spínač, u vyhřívaného oblečení je nutné řešit i recyklaci a dopad použitých materiálů na životní prostředí.

Autorem článku je Jan Sháněl. Autorkou fotografie je Adéla Příkaská.

Čtěte dále

Bůh neměl čas na to, aby stvořil „nikoho“ – literární reportáž studentky 2. ročníku Valerie Knotové
Růžová barva se stala symbolem společnosti Mary Kay Cosmetics již na začátku 60. let. Za celým tímto úspěchem však stojí žena, která jen věřila v sebe samu. Texasanka 20. století, největší podnikatelka v Americké historii, tím vším Mary Kay Ash byla, ale hlavně byla milující matkou, silnou osobností a ženou bojující za ženy. Literární reportáž studentky 2. ročníku Valerie Knotové si můžete přečíst ZDE.
Rubrika: ProStory
Datum: 13. 6. 2025
Klostermannova Šumava – literární reportáž studenta 2. ročníku Karla Bachoně
Šumava je pro mnohé kouzelným místem, kde se snoubí kultura česko-německého pohraničí s divokou přírodou. Jaké události se na jejím území odehrávaly v době, kdy po ní chodíval Karel Klostermann? A jaká je pro mladé dnes? Literární reportáž studenta 2. ročníku Karla Bachoně si můžete přečíst ZDE.
Rubrika: ProStory
Datum: 13. 6. 2025
Zvuk tance – literární reportáž studentky 2. ročníku Terezy Adamcové
Tereza má za sebou dvanáct let působení ve stepovém tanečním souboru. Zúčastnila se nespočtu vystoupení a festivalů, ale největší událostí roku bylo vždy vánoční vystoupení. Prostřednictvím literární reportáže se čtenáře pokouší přenést přímo na prkna pódia. Pod září reflektorů a před očima desítek diváků se člověk neocitne každý den – někdo to nezažije nikdy. Autorka se proto rozhodla pocity nervozity, ale i naprosté radosti zprostředkovat…
Rubrika: ProStory
Datum: 13. 6. 2025
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Uživatelská data
Personalizace reklam
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.