fbpx
preloader

Emerson Fittipaldi: Závodník nesmí mít strach, jinak nepatří do formule

Rubrika: Generace20.cz
Datum: 27. 12. 2023

Připouštěl jste si někdy, že každý závod jezdíte s rizikem možného zranění nebo dokonce smrti?
Vždycky říkám lidem, že dříve to bylo naprosto odlišné. Riziko, ve kterém jsem závodil, bylo obrovské. Já jsem vždycky chtěl jet rychle, užíval jsem si to. Dával jsem do toho maximum. Důležitou roli v mé kariéře hrála víra. Jsem věřící, modlil jsem se před každým závodem, abych byl ochráněn, kdyby se mi cokoliv přihodilo.

Cítil jste strach?
A ne jednou. Třeba když jsem na dráze na chvilku ztratil kontrolu nad vozidlem, ale nikdy před závodem. To nejde, nemůžete mít strach na tréninku nebo během závodu, to si můžete rovnou sednout před televizi. Riziko je součástí motoristického sportu. V současnosti jsou vozidla ale vcelku bezpečná, oproti naší době se to nedá ani srovnávat. Bezpečnost se díky systematické práci výrazně zlepšila.

Na hraně byl i váš vrstevník Niki Lauda, který po nehodě v roce 1976 čelil popáleninám obličeje. Byli jste si blízcí?
Měl jsem štěstí, že jsem mohl závodit zrovna v té době a potkávat jezdce, jako byl on. Poprvé jsme spolu závodili ve Formuli 2. Měli jsme výborný vztah, byl opravdu vynikající jezdec. Že Niki přežil nehodu, byl zázrak. Byl jsem za ním tehdy v nemocnici, měl hrozně málo kyslíku a krve, každou půlhodinu se prováděla transfuze. Byl na hranici přežití. Všechny nás ohromil, za měsíc a půl totiž seděl opět v monopostu a závodil v Monze. Pamatuji si, jak měl stále ještě popálený obličej.

Formule patří k nejnebezpečnějším sportům světa, vyhledával jste i jiné adrenalinové zážitky?
Miluji sporty, obzvlášt´ ty dynamické. Když jsem byl teenager, hodně jsem v Brazílii surfoval a hrál spoustu vodních sportů. Rád jsem měl i snowboarding. Zkrátka veškeré dynamické sporty, například golf je pro mě příliš statický.

Jaká je podle vás dnešní Formule 1?
Současná F1 je ta nejrychlejší. Samozřejmě to souvisí s vývojem. V budoucnu se vozy ještě zrychlí a závody budou čím dál tím těsnější a rozdíl mezi jezdci se v příštích letech zmenší. Vidět to bylo například nedávno v Las Vegas, kde jsme sledovali rychlý a napínavý závod.

V čem spatřujete největší posun ve vývoji monopostů od dob, kdy jste závodil, až do současnosti?
V 70. letech byl vývoj spíše ve stylu pokus omyl. Po trénincích i po závodech jsem se spojil s mechaniky v depu a vylíčil jsem jim, co si o kondici monopostu myslím. Aktuálně se auta vyvíjí podle dat, získávaných z vozu po celou dobu tréninků i závodů.

Text vytvořil redaktor Julius Nosko společně s Radimem Bačou. Zdroj fotky: Profimedia

Čtěte dále

Francie a její problémy s fotbalovými fanoušky
V posledních letech zažívá země galského kohouta vzestup velkého problému spojeného s fotbalovým fanouškovstvím. Tento nešvar nevztahující se pouze na stadiony, ale proniká i do městských ulic a je nyní stínem nad francouzským fotbalem. Ferdinand Hlavsa připomíná několik z těchto nedávných incidentů ve své eseji.
Datum: 5. 5. 2024
Kampaň #ŽivotVOŠPáka přináší nováčkům informace o studiu v centru Prahy
Zkušená kameramanka Veronika Vašková vytvořila osmidílnou sérii příspěvků na sociální sítě školy v rámci praktického cvičení v tvůrčím ateliéru PRO.motion. Kampaň pro potenciální studenty se zaměřuje hlavně na videa, kde současní studenti sdílejí své nejcennější zkušenosti, aby budoucí prváci získali lepší představu o životě na VOŠP přímo od “VOŠPáků”.
Rubrika: PRO.motion
Datum: 27. 4. 2024
Rozličnosti tvoří celek – Kampaň podpořila rozmanitost oblečení na VOŠPu
Nová kampaň „Rozličnosti tvoří celek“ zabývající se módou a stylem oblékání studentů na Vyšší odborné škole publicistiky má za úkol dodat odvahu mladým lidem prezentovat se podle vlastního vkusu. Svým pojetím předává poselství: že at´ už je člověk jakýkoli, může být součástí celku. A taková je Publicistika. Škola, kde je rozmanitost rozvíjena v bezpečném prostředí.
Rubrika: PRO.motion
Datum: 27. 4. 2024
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Uživatelská data
Personalizace reklam
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.