fbpx
preloader

Vyšehrad: Fylm posílá korektnost na střídačku

Rubrika: Generace20.cz
Datum: 20. 4. 2022

Tvůrci snímku Vyšehrad: Fylm splnili to, co slíbili. Hodina a tři čtvrtě nekorektní a sprosté podívané. I přes obavy fanoušků, že film bude jen laciným pokračováním původního seriálu, děj funguje a příjemně narušuje dnešní hyperkorektní dobu. Snímek však možná zklame fotbalové nadšence. Na plátně se totiž sport objevuje jen zřídka.

Celovečerní komedie navazuje na desetidílný satirický seriál z roku 2016, jehož děj se točí kolem talentovaného fotbalisty Julia „Laviho“ Lavického. Toho ztvárnil Jakub Štáfek, který se ve spolupráci s Martinem Koppem tentokrát chopil i samotné režie. V příběhu Lavi i nadále hraje za FK Slavoj Vyšehrad, který postoupil „pouze“ do druhé ligy. Vedení prvoligového klubu AC Sparta Praha se už v seriálové verzi rozhodlo sportovce vyhodit z klubu kvůli jeho životosprávě plné drog a alkoholu. Lavického manažer Jarda, ztvárněný Jakubem Prachařem, ale dělá vše, aby svěřence dostal zpět na sportovní vrchol.

Když už se zdá, že život a kariéra spart´anského odchovance míří vstříc lepším zítřkům, nečekaný spád událostí všechny manažerovy snahy pohřbívá. Laviho divoká existence totiž začíná mít následky. Kromě krachu pár hodin trvajícího manželství musí satirický hrdina čelit i mafiánům, od kterých si půjčil půl milionu korun na svatební ohňostroj. Vyšehradský fotbalový klub svým svěřencům však neplatí tak vysokou mzdu jako Sparta, a tak Julius nemá z čeho dluh vyrovnat.

Hodně drog, málo fotbalu

Štáfek vulgární a explicitní scény zahrál bez ostychu. Do role se vžil tak, až se dá jen těžko věřit, že není Lavim i ve skutečnosti. Skvělý herecký výkon podal i Jakub Prachař, jehož role ponižovaného manažera vytváří dojem, že vycházel z vlastních zkušeností. Divák, který od filmu očekával nevhodný sprostý humor, nemusí mít strach. Vtipy pobaví a neurazí. Navíc je tvůrci dokázali poskládat tak, že popohání svižnost děje a ze snímku se tak stává ničím nebržděná komedie. Díky krátkým, zato úderným dialogům, rychlým záběrům a střihům se publikum prostě nestihne nudit. Neoddělitelnou součástí původního seriálu je také hudební stránka, na níž se podílel herec a písničkář Vojtěch Záveský alias Vojtaano. Jinak tomu není ani ve filmové verzi – jeho hlas a chytlavé písničky se ke snímku skvěle hodí.

Fotbalové fanoušky však možná zklame málo scén ze hřiště a sportu samotného. Zdánlivě nenapravitelný Lavi na něj totiž kvůli drogám, prostitutkám a krachujícímu manželství nemá čas ani náladu. Navíc se v jeho životě objevuje syn Richard, kterého nevědomky počal před devíti lety se známostí na jednu noc. Potomek v podání Jakuba Jenčíka je přesný opak svého nezodpovědného otce. Je uvědomělý, nemá rád fotbal a dává raději přednost knihám. Svými intelektuálními poznámkami neustále shazuje Laviho autoritu a chvílemi to vypadá, že si rodičovskou a dětskou roli vyměnili. Pro diváky, kteří se neorientují v prostředí kopané, může jít o nejvtipnější prvek filmu.

Tvůrcům se povedlo pro syna vybrat herce, jehož roztomilost a nevinnost perfektně doplňuje Laviho prudký temperament. Desetiletý Jenčík předvedl bravurní herecký výkon a statečně se vypořádal i s divokými scénami. Byl v nich svědkem alkoholových a drogových večírků, sexuálních praktik a Julius mu v baru dokonce strčil obličej mezi prsa tanečnice.

Hvězdy českého fotbalu na scéně

Děj snímku několikrát odbočuje k narážkám na skutečný český fotbalový rybníček. Příběh odráží třeba korupční skandál Romana Berbra z října roku 2020 týkající se ovlivňování zápasů a podplácení rozhodčích a hráčů, nebo rivalitu mezi Spartou a Slavií. Ve filmu hrají například sportovní ředitel Sparty Tomáš Rosický, slávista Vladimír Šmicer a bývalý český reprezentant Jan Koller. Kontextu neznalí diváci však záměr možná nepochopí a chvílemi můžou být zmateni. Naopak fanoušci fotbalu si na různých narážkách smlsnou. I přes dějové odchylky má ale snímek hlavu i patu.

Česká kinematografie nepřekypuje filmy, které vybočují z norem tuzemské produkce. A právě to se Vyšehradu rozhodně podařilo. Vyšehrad: Fylm vidělo jen za první víkend v kinech přes dvě stě tisíc lidí, což je velmi slušný start pro český snímek. Tvůrci museli vědět, že jejich dílo někteří diváci neskousnou. O zalíbení všem se však ani nepokusili a díky tomu je komedie osvěžující. Mezi hyperkorektním publikem si film ale fanoušky nejspíš nenajde.

Autorka studuje na Vyšší odborné škole publicistiky zaměření Autorská žurnalistika.

Čtěte dále

Francie a její problémy s fotbalovými fanoušky
V posledních letech zažívá země galského kohouta vzestup velkého problému spojeného s fotbalovým fanouškovstvím. Tento nešvar nevztahující se pouze na stadiony, ale proniká i do městských ulic a je nyní stínem nad francouzským fotbalem. Ferdinand Hlavsa připomíná několik z těchto nedávných incidentů ve své eseji.
Datum: 5. 5. 2024
Kampaň #ŽivotVOŠPáka přináší nováčkům informace o studiu v centru Prahy
Zkušená kameramanka Veronika Vašková vytvořila osmidílnou sérii příspěvků na sociální sítě školy v rámci praktického cvičení v tvůrčím ateliéru PRO.motion. Kampaň pro potenciální studenty se zaměřuje hlavně na videa, kde současní studenti sdílejí své nejcennější zkušenosti, aby budoucí prváci získali lepší představu o životě na VOŠP přímo od “VOŠPáků”.
Rubrika: PRO.motion
Datum: 27. 4. 2024
Rozličnosti tvoří celek – Kampaň podpořila rozmanitost oblečení na VOŠPu
Nová kampaň „Rozličnosti tvoří celek“ zabývající se módou a stylem oblékání studentů na Vyšší odborné škole publicistiky má za úkol dodat odvahu mladým lidem prezentovat se podle vlastního vkusu. Svým pojetím předává poselství: že at´ už je člověk jakýkoli, může být součástí celku. A taková je Publicistika. Škola, kde je rozmanitost rozvíjena v bezpečném prostředí.
Rubrika: PRO.motion
Datum: 27. 4. 2024
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Uživatelská data
Personalizace reklam
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.